×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

اخبار داغ

true
it is true
true
true
جاده های استان کردستان به قتلگاه تبدیل شده است/ کردستان کریدور تجاری غرب کشور است که حتی یک کیلومتر آزاد راه ندارد / افتتاح هرچه سریع تر جاده مریوان سنندج حداقل انتظار این مردم است

 

 

به گزارش قه لا ، عبدالله عبدی در این نامه سرگشاده آورده است: استان کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور و مسیر ارتباطی بین شماری از استان‌های شمال غرب و جنوب غرب، به‌عنوان یکی از کریدورهای مهم ارتباطی در کشور مطرح است و به همین دلیل وجود مسیرهای مختلف ارتباطی در این استان یکی از نیازهای لازم و حیاتی به شمار می‌رود.

 

 

متن کامل نامه سرگشاده به شرح زیر است:

 

 

جناب مهندس محمد سلامی وزیر محترم راه و شهرسازی

ضمن عرض سلام و صمیمانه ترین درود ها

 

 

همانگونه که مستحضرید استان کردستان در حوزه راه و شاخص‌های بهره‌مندی از آن یکی از استان‌های کم برخوردار کشور بوده و اقدامات صورت گرفته از سوی دولت‌های مختلف، تاکنون برای توسعه این بخش مؤثر نبوده است.

 

 

راه به‌عنوان عنصری مهم در پیشبرد اهداف صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی هر جامعه محسوب می‌شود و از مهم‌ترین شاخص‌های مقایسه‌ای در میزان توسعه‌یافتگی یک شهر، استان و یا کشور، طول راه‌های آن برحسب طبقه‌بندی نسبت به جمعیت و یا سطح منطقه به شمار می‌رود.

 

 

استان کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور و مسیر ارتباطی بین شماری از استان‌های شمال غرب و جنوب غرب، به‌عنوان یکی از کریدورهای مهم ارتباطی در کشور مطرح است و به همین دلیل وجود مسیرهای مختلف ارتباطی در این استان یکی از نیازهای لازم و حیاتی به شمار می‌رود.

 

جناب مهندس سلامی، مسیر فعلی سنندج- مریوان، به طول تقریبی ۱۲۵ کیلومتر، یکی از راه‌های مهم ولی صعب‌العبور استان است. این مسیر با توجه به مبادلات اقتصادی بین‌المللی در مرز بین المللی باشماق مریوان، افزایش ترافیک و افزایش تصادفات فاجعه بار جاده ای به قتلگاه مریوان سنندج شهره شده است. محوری که مختصات یک راه فرعی را دارد ، اما به عنوان یک محور ترانزیتی با تردد روزانه بیش از ۵۰۰ دستگاه کشنده ترانزیتی و نفتکش ، جان مردم این منطقه را به ستوه آورده است و کمتر روزی است در این محور شاهد چند تصادف فوتی و وحشتناک نباشیم.

 

مبادلات مرزی در سال ۱۳۹۸ در مرز باشماق به حدود ۴.۵ میلیارد دلار رسید که این موضوع بیانگر ظرفیت بالای استان در ترانزیت کالا به شمار می‌آید . از این رو مردم استان کردستان انتظار دارند که درصدی از این درآمد به خود استان و به ویژه حوزه راهسازی اختصاص داده شود ، چرا که اصلا زیبنده نیست که کریدور کشور به اروپا و حوزه مدیترانه، حتی یک کیلومتر آزاد راه نداشته باشد.

 

کردستان با توجه به ضرورت توسعه ارتباط مرکز و سایر استان‌های کشور با این استان و به واسطه آن ارتباط با اقلیم کردستان عراق و همچنین با در نظر داشتن کریدورهای امتداد یافته از بنادر و مبادی جنوب کشور که از کردستان می‌گذرد، در موقعیتی قرار گرفته است که برای توزیع متناسب خدمات و محصولات تولیدی نیازمند رفع کاستی‌های ارتباطی و دستیابی به شاخص‌های قابل قبول است. بررسی شبکه حمل و نقل استان کردستان با توجه به تغییرات و تحولات به وقوع پیوسته در سال‌های اخیر و تشدید و گسترش تبادلات و مراودات ملی و فرامرزی و همچنین توسعه درون‌استانی، شایسته نگرشی مبتنی بر ارزیابی‌های‌ شبکه‌های ارتباطی درون‌استانی، منطقه‌ای، ملی و فراملی و توسعه آنهاست.

 

جناب وزیر، این جاده های غیر استاندارد و غیر اصولی داغ عزیز را به خانواده های بسیاری دراین استان تحمیل کرده است و هر روز شاهد چندینن تصادف مرگبار جاده ای هستیم که عمده دلیل این حوادث، غیر اصولی بودن وضعیت جاده و راه های استان است، لذا انتظار داریم با تدابیر اندیشیده شما و مجموعه تحت امر شما در استان ، جاده مریوان سندج هرچه سریعتر به مرحله بهره برداری برسد و از محل درآمد سرشار مرز باشماق ، درصدی را به بهسازی، اصلاح و احداث جاده ای استان کردستان اختصاص دهید.

 

 

عبدالله عبدی
ریاست شورای شهر مریوان

 

 

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false